close
تبلیغات در اینترنت
اگر غنا حرام است چرا صوفیه آن را یكی از اركان مرام خود قرار داده‌اند؟

مطالب مربوط

اگر غنا حرام است چرا صوفیه آن را یكی از اركان مرام خود قرار داده‌اند؟

اگر غنا حرام است چرا صوفیه آن را یكی از اركان مرام خود قرار داده‌اند؟

RMG8j

 

غنا در لغت به معنای سرود، آواز خوش و نغمه می‌باشد.[1]و در اصطلاح به آهنگهایی گفته می‌شود كه متناسب مجالس فسق و جور و اهل گناه باشد و قوای شهوانی را در انسان تحریك كند.[2] در حرمت غنا بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد، شیخ طوسی، علامه و ابن ادریس و جمع زیادی از فقهای شیعه نقل اجماع بر حرمتش نموده‌اند.[3] گرچه نزد اهل سنت اختلاف است ولی اكثر آنها قائل به حرمت می‌باشند.[4]
از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده كه: غنا از جمله گناهانی است كه خدا بر آنها وعده آتش فرموده است.[5]

 

از آنجا كه گروه صوفیه در بسیاری از عقاید و احكام اسلامی با مكتب اهل بیت ـ علیه السلام ـ مخالفت نموده‌اند. در مساله«غنا» نیز حكم به حلیت آن نموده و آن را بالاتر از موعظه دانسته اند.

 

شیخ عزیز نسفی در مذمت جمعی از صوفیه كه شعار خود را تغنی به اشعار در اثنای اذكار نموده می‌گوید: عادت ایشان وقاحت و بی حیائی، و عبادت ایشان خوانندگی و نغمه سرائی می‌باشد.[6]
علی اصغر حلبی حالات صوفیه را در وقت غنا و سماع چنین بیان می‌كند: این گروه چون در سماع گرم می‌شدند گاه می‌گریستند و گاه از فرط خوشی دست می‌زدند و گریبان می‌دریدند و فریاد می‌كشیدند و برقص و پای بازی برمی‌خواستند، دست و پای یكدیگر را می‌بوسیدند گاهی در برابر همدیگر بخاك می‌افتادند و سجده می‌كردند!! یكدیگر را در بغل می‌گرفتند و می‌فشردند.[7]
علت توجه صوفیه به غناء:
الف. از آنجایی كه تصوف ریشه در خارج از دین مبین اسلام دارد و از ادیان دیگر مانند دین مسیحی و بودائی وارد جامعه اسلامی شده. بسیاری از ضد ارزشها را نیز با خود آورده و جزء باورهای خویش قرار داده‌اند. بدین جهت«غناء» كه در اسلام از محرمات محسوب می‌شود و همه مذاهب اسلامی آن را قبیح و ضد ارزش تلقی می‌نمایند، اما از دیدگاه صوفیه نه تنها مذموم و بد نیست بلكه در ترویج و تكامل آن در طول تاریخ نقشی اساسی و محوری داشته است.
ب. در منابع روایی اهل سنت روایات جعلی و دروغین و همچنین مطالب بی اساس زیادی در موضوعات مختلف وجود دارد و این گونه مسائل دست‎آویز انسانهای بی‎بندوبار قرار می‎گیرد و از آنها برای اعمال ناشایست خویش سوء استفاده می‌نمایند چون اساس تصوف بر اباحه گیری و بی بندباری استوار است و هدفی جز آن ندارند در مساله جواز«غنا» اعمال و رفتار برخی از افراد معلوم الحال مانند معاویه بن ابی سفیان و عبدالله بن زبیر كه هر دو از دشمنان قسم خورده اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و اسلام می‌باشند تمسك و از رفتار آن دو حكم به جواز غنا كرده‌اند، زیرا در منابع اهل سنت آمده است كه آن دو سماع می‌نموده‌اند.[8]
ج. علت دیگری كه باعث علاقه تصوف به «غنا» گردید لذت بردن آنها از غنا و سماع و عدم پایبندی آنها به شریعت است زیرا صوفیه باور دارند كه نماز و روزه و حج و سایر احكام شرعیه از آن جهت وضع شده كه آدمی به آن تهذب اخلاق نماید وقتی تهذب اخلاق حاصل گردید آنگاه همه چیز بر او حلال می‌گردد. از ملای رومی نقل شده كه وی گفته است: چون حقیقت حاصل شود شریعت باطل شود.[9]
ه. یكی از اهداف مهم تصوف نفوذ در میان جوامع اسلامی خصوصا جوانان مسلمان است و از طرف دیگر تقیّد به شریعت و عمل به آن برای برخی از افراد خصوصا جوانهای كه مشكل تربیتی دارند سخت و امر و نهی شرعی را محرومیت از لذایذ دنیوی می‌دانند در نتیجه تصوف برای نفوذ در جوامع اسلامی و فریب جوانها از حلال شمردن«غنا» كه تاثیری بسیار مهم در جذب جوانها دارد، استفاده می‌كند. والسلام
برای مطالعه بیشتر به كتب ذیل مراجعه شود:
1. حقیقت العرفان، سید ابوالفضل رضوی
2. حدیقه الشیعه، احمد بن محمد اردبیلی.
3. تصوف از دیدگاه ائمه ـ علیه السلام ـ داوود الهامی..
از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده كه فرموده‌اند:
غنا مورث نفاق است و باعث فقر می‌گردد.[10]

________________________________________
[1] . طبیبیان، سید حمید، فرهنگ لاروس، ج 2، ص 1540، تهران، امیركبیر اول 1365ش.
[2] . شیرازی، مكارم تفسیر نمونه ذیل آیه 8 سوره لقمان.
[3] . علامه حلی، مختلف الشیعه، ج 5، ص 18، قم، جامعه مدرسین، 1413ق.
[4] . ابن قدامه، المغنی، ج 10، ص 173، بیروت، دارالكتب العلمیه بی تا.
[5] . كلینی ‌كافی،‌ج 6، ص 431، حدیث 4، دارالكتب الاسلامیه سوم 1367ه.
[6] . بهبهانی، وحید، خیراتیه، ج 2، ص 2، 3، بی تا بی جا.
[7] . حلبی، علی اصغر، شناخت عرفان و عارفان ایرانی ص 174، تهران، زوار بی تا.
[8] . غزالی، احیا، العلوم الدین ج 2، ص 267.
[9] . آل آقا. محمد جعفر، فضایح صوفیه، ص 83، قم، انتشارات انصاریان، 1413ق.
[10] . شیخ صدوق، خصال، ص 24 قم جامعه مدرسین بی تا.

 

___________________________________________________________________

AOKQ4

تاریخ ارسال: چهارشنبه 21 مرداد 1394 ساعت: 2:0 |تعداد بازدید : 30 نویسنده :

دیدگاههای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی